Bulgaristan’ın gözde yol projelerinden olan ve Avrupa Bölgesel Geliştirme Fonu (ERDF) tarafından desteklenen Kuzey Sofya Çevre Yolu Projesi, İstanbul Teknik’in HiperCell Selülozik Elyaf ve HiPrene SBS ürünleriyle hayat buldu.
Kuzey Sofya Çevre Yolu Projesi, Bulgaristan’ın başkentinden transit geçilmesini sağlayarak, şehir içindeki trafik yükünü hafifletmesi yönüyle büyük öneme sahiptir. Otoyol standartlarında çift yönlü inşa edilen Proje, üç şerit ve acil geçiş bandından oluşmaktadır.
2012’de ihaleye çıkan ve 2015’te inşasına başlanan ve toplam 16,54 km uzunluğundaki Proje, 2016’nın sonunda hizmete açıldı. HiperCell Selülozik Elyaf ve HiPrene SBS Ürünleri’nin kullanıldığı Proje, kamu bütçesi ile Avrupa Bölgesel Geliştirme Fonu (ERDF) tarafından ortaklaşa finanse edildi. Projenin son safhasında bitümlü sıcak karışım aşınma tabakasında kullanılan İstanbul Teknik ürünleri, taş mastik asfaltın uygulanmasında şartnameye uygun fiziksel ve kimyasal sonuçlara ulaşılmasını sağladı. Projede kullanılan malzeme ve çözümlerin Avrupa Birliği kaynaklı ve yerel üretim esasına dayanmasına özen gösterildi.
Başkent Sofya ve çevresi için büyük önem taşıyan Proje, A1 Trakya ve A2 Hermus yollarını birbirine bağlamaktadır. İleriki dönemde A6 Lyulin ve Katotina otoyolları da bu ulaşım ağına bağlanacaktır. Bu sayede Yunanistan, Türkiye, Romanya, Makendonya ve Sırbistan ile bağlantı sağlayan üç yönlü Pan – European IV – VIII – X numaralı koridorlarına da hizmet verecektir.
Murat Erbaş: “54 ülkeye ihracat yapmaktayız.”
Projenin hayata geçirilmesinin mimarlarından olan İstanbul Teknik İnşaat İhracat Müdürü Murat Erbaş şunları söyledi: “İstanbul Teknik İnşaat olarak, Kuzey Sofya Çevre Yolu gibi büyük projenin içinde yer almaktan mutluluk duyuyoruz. Üretimine başladığımız HiperCell ve HiPrene ürünlerinin, böylesine önemli ve büyük bir projede kullanılması yaptığımız çalışmaların ne kadar yerinde ve başarılı olduğunu göstermektedir. Firma olarak dünyanın 54 ülkesine ihracat yapmaktayız. Bu firma olarak bizim markamızın yanında ülkemizin de büyüklüğünü ve güvenirliğini göstermektedir. Gelmiş olduğumuz noktayı hiçbir zaman yeterli olarak görmedik. Şimdiye kadar yaptıklarımız, yol haritamızın yalnızca ilk adımıdır. Tüm gücümüz ve gayretimizle ülkemizi küresel pazarda temsil etmeye devam edeceğiz.”
Projeyi hayata geçiren konsorsiyum üyeleri; Hydrostroy AD, Patni Stroezhi Veliko Tarnovo AD, Patinzheneringstroy AD, Patstroy Burgas Ltd ve Vodstroy 98 AD’dir.
İstanbul Teknik ürünlerinin projede kullanımı onaylayan müşavir grubu; SGS Bulgaria EOOD, So a, and SGS Tehnos S.A., Spain’dir. İstanbul Teknik’in proje ortağı ise Bulgaristan dağıtım bayii Sanimpeks’tir.
HiperCell, süzülmeyi önler ve kaplamadaki kusmayı engeller
HiperCell Selülozik Elyaf, taş mastik asfalt uygulamalarında kullanılan ve yüksek dozlu bitüm bağlayıcı kullanılan aşınma tabakası uygulamalarında sıcak bitümün süzülmesini engelleyen ve yapısal entegrasyon sağlayan bir üründür.
HiperCell, açık ve yarı açık karışımlarda (TMA ve poroz asfalt gibi) bitümü destekleyen ve stabiliteyi arttıran yüksek performanslı selülozik elyaftır. Taş mastik asfalt (TMA) uygulamasında bitüm miktarı daha fazla olduğu için bitüm süzülmesi de sorun olmaktadır. HiperCell, süzülmeyi önler ve kaplamadaki kusmayı engeller. Bunun
yanında asfaltın mekanik mukavemetinin arttırılması, bitümün agredan soyulmasının azaltılması ve diğer olumlu özellikleri karışıma kazandırmak için kullanılır.
HiperCell, TMA ve poroz asfalt uygulamalarında kullanıldığında, asfalt karışımındaki bitüm süzülmesini önler. Pelet halinde üretildiğinden dozajlama esnasında tozumaz. Çatlama direncini yükseltir. Oluklanma ve tekerlek izini azaltır. Mekanik stabiliteyi arttırır. Yorulma çatlamalarını geciktirir. Yansıma çatlaklarını azaltır. Asfalt içinde üç boyutlu donatı oluşturur. Elastiklik modülünü yükseltir. Bitüm içermediği için depolama süresinde peletler birbirine yapışmaz. Düşük toz oranı dolayısıyla daha fazla elyaf içerir.
HiperCell Selülozik Elyaf, doğrudan plent mikserine elle veya bir dozajlama pompası yardımıyla katılır.
Etrafa toz yayılmasını önlemek için selüloz elyafı pelet haline getirilmiştir. Ürün; kaplamanın kalınlığına, agreganın gradasyonuna ve bitümün modi yeli olup olmamasına bağlı olarak agrega ağırlığının %0.25 – 0.35’i arasında kullanılır. Asfalt plent mikserinde kolayca dağılacak şekilde tasarlanmıştır.
HiPrene SBS Polimer Modi ye Bitüm Katkısı (PmB), tekerlek izi oturmalarını ve çatlamaları önler.
HiPrene SBS Polimer Modi ye Bitüm Katkısı (PmB), asfalt modi kasyonunda kullanılan fonksiyonel poliole ndir. PmB, bitümlü sıcak karışımlarda (BSK) binder ve aşınma kaplamalarında kullanılır.
PmB, asfaltta tekerlik izi oturmaları ve çatlamaları önlemek amacıyla kullanılır. Bitüme kolayca karıştırılabilmesi için toz halinde tedarik edilir.
SBS polimeri ile birlikte ‘hibrit’ olarak kullanılması halinde yumuşama noktasında ve tekerlek izinde oturma performansında AASTHO M320 / EN 14023 Standartları’na göre en iyi sonucu vermektedir. Erime noktası düşüktür. PmB, 130 – 140 °C’de bitüm içinde kolaylıkla eriyebilir. Sadece basit karıştırma ile bitüm içinde hızla eriyip homojen olarak dağılabilir. Ürün ile modi ye edilmiş asfaltın işlenebilirliği SBS ile modi ye edilmiş asfaltta olduğu gibi zorlaşmaz. Asfaltın işlenebilirliği SBS modi kasyonuna göre çok daha kolaydır. Asfaltın elastiklik modülü, indirekt çekme mukavemeti, malzeme yorulması ve Marshall Stabilitesi gibi değerlerini yükseltir. Asfaltın bağlayıcılığını ve soyulma mukavemetini arttırır. Farklı karakteristikteki bitümlerle uyumludur. SBS ile mukayese edildiğinde daha ekonomiktir ve fiyatı daha stabildir. Yüksek çevre sıcaklıklarında bile tekerlek izini önleyen en tekin çözümdür. Depolama stabilitesi mükemmeldir. Depolama esnasında polimer ayrışması olmaz. Asfaltın yakıt ve solventlere karşı dayanımını arttırır.
Önceden bitüme karıştırılarak veya doğrudan plent mikserine katılarak da kullanılabilir. Dozaj asfalt dizayn hesabına göre bitüm ağırlığının %3 – 5 arasında değişmektedir. 150 °C’de bitüme karıştırılır. Bitümün içinde kolayca eriyip dağılabilir. Özellikle ağır yüklere maruz kavşaklarda, otobüs hatları ve duraklarında, pistlerde, havaalanı taksi yollarında, endüstriyel tesislerde ve konteynır depolama alanlarında kullanılması önerilir.