İdil Özdinç Ayyıldız
Kıdemli İhracat
Satış Destek Uzmanı
İnovasyon; yeni ve önemli derecede iyileştirilmiş bir ürün, süreç, yeni bir pazarlama yöntemi ya da yeni bir organizasyonel yönetim gerçekleştirilmesidir.
Öte yandan yeni/yaratıcı fikir hayata geçmemişse, fikri mülkiyet hakları alınmış – patentlenmiş bir icat, henüz hayata geçmemişse – son kullanıcıya ulaşarak değer yaratmışsa, bir Ar-Ge projesi, henüz sonuçlanmamış ve uygulamaya geçerek değer yaratmamışsa, inovasyon değildir.
İnovatif düşünme ile işletmeler değişime ve yeniliğe daha açık olabilir ve bunun sonucunda yaratıcılığa ve yeni fikirlere yatırım yapma cesaretine sahip hale gelebilir. Yenilikçi düşünce, her işte büyümeyi sağlar.
İnovasyon yapmak ihracatı tetiklediği gibi, inovasyon yapma isteği ve dışa dönük ticari faaliyetler de yeni pazarlar oluşturmaya ve markalaşmaya destek sağlamaktadır. Yüksek kazanç isteği ve pazar payı hakimiyeti; üründe, süreçte ve piyasada yenilik yapmayı zorunlu kılmaktadır. Katma değeri fazla olan ürünleri ihraç eden ülke ve işletmelerin daha yüksek ihracat performansına ulaştıklarını söylemek mümkündür. Günümüzde işletmelerin ve ülkelerin katma değer elde etmelerinin en önemli araçlarından biri olan ihracat, uluslararası pazarlara verilen önemi bir kat daha artırmıştır. Bununla beraber, ihracat yaparken pazara sunulan ürünün niteliği önem kazanmaya başlamıştır. Emek yoğun üretimin gerçekleştirildiği ülkelerin uluslararası pazarlara sundukları ürünler ile teknoloji yoğun üretim gerçekleştiren ülkelerin uluslararası pazarlara sundukları ürünler arasında derin farklılıklar olduğu görülmektedir.
Teknoloji yoğun üretim yapan ülkelerin ihraç ettikleri ürünlerin katma değeri, emek yoğun üretim yapan ülkelerin ihraç ürünlerinin katma değerine kıyasla daha yüksektir. Bu nedenlerden dolayı teknoloji yoğun üretim yapan işletmelerin ihracat performanslarının, emek yoğun işletmelerin ihracat performanslarına kıyasla daha başarılı olduğunu söylemek mümkündür.
Küresel rekabet koşullarının geçerli olduğu günümüzde ayakta kalabilmek, başarılı bir ihracat performansı ve rekabet avantajı elde edebilmek için verimliliği artırmaya yönelik Ar-Ge ve inovasyon faaliyetleri önem kazanmaktadır. İhracat ekipleri mobilize olduğu için farklı iklimler, farklı kültürler, farklı üretim ve uygulama şekilleri ile karşılaşır. İhracat ekiplerinin seyahat ettiği ülkelerde gördüğü yeni ürünler, topladığı bilgi ve numuneler geldiği ülkeler hakkında taşıdıkları bilgiler nedeni ile çok kıymetlidir. Bu farklılıklar ilgili birimlere aktarıldığında hem mevcut ürünün geliştirilmesi hem de yeni ürünlerin ortaya çıkması için ip uçları taşımaktadır. Yeni teknolojiler eşi görülmemiş bir hızla pazarlara sunulurken, sürekli değişen beklentileri karşılamakla sorumlu olan üreticilerin, her inovasyonu operasyonlarında denemesi mümkün değildir.
Bu nedenle, sektör oyuncularını ve servis sağlayıcılarını kapsayan bir iş ortakları ağı oluşturarak, yeni üretim teknolojilerinin mümkün kıldığı ihtimallerden ve çözümlerin farklı operasyonlardaki test sonuçlarından haberdar olmak, en etkili yöntemlerden biridir. Bunun için ihracat departmanlarının farkındalığını artırmak gerekir. Tüm dünya en iyi versiyonunu bulmaya çalışırken bizler de gerek üretim, gerekse hizmet alanlarımızda en iyi versiyonumuza evrilmeye çalışıyoruz. Bu doğrultuda müşterilerimizin ihtiyaçlarını ve gördüğümüz yenilikleri derleyip, teknik ekibimiz, Ar- Ge, üretim ve proje departmanlarımızla paylaşarak, inovasyon için gerekli desteği kendilerine sağlıyoruz.