Ilık Karışım Asfalt (IKA) tekniğinin 4 temel uygulama alanı mevcuttur.

1. Ülkemizin birçok bölgesinde iklim şartları nedeniyle asfalt yol yapım sezonu oldukça kısadır. Karayolları Teknik Şartnamesi’ne göre asfalt karışımını sermek için minimum çevre sıcaklığı gölgede 10° C’dir. İklim şartlarının asfalt yol yapımına uygun olmadığı zamanlarda, yani 10° C’nin altında yola serilen asfalt kaplaması hızla soğumaya başlar ve daha sıkıştırma tamamlanamadan katılaşarak sıkıştırılamaz hale gelir.
Doğal olarak bu şartlarda yola serilen asfalt kaplaması da hızla soğumaktadır. Ancak PAWMA Ilık Karışım Asfalt Katkısı ile asfalt karışımının işlenebilirliği bir süre daha devam ettiği için silindirlerin sıkıştırma işini tamamlamasına yetecek kadar ilave zaman kazanılmasını sağlanır.
Ilık Karışım Asfalt tekniği ile asfalt yapım sezonunun uzatılması mümkündür.

2. Ayrıca asfalt plenti ile serim yapılacak yol arasındaki mesafe uzun ise veya asfalt yüklü kamyonların bekleme ve gecikme ihtimali varsa, asfalt sıcaklık kaybedeceği için serim sıcaklığı da düşecektir. PAWMA ile asfaltı daha uzun mesafelere güvenle nakletmek mümkündür.

3. SBS ile modifiye edilmiş asfaltın işlenebilirliği ve sıkıştırılması zorlaşmaktadır. Asfalt yola serildiğinde hızla soğumaya başladığı için kısa zamanda katılaşıp sıkıştırılamaz hale gelmektedir. SBS ile modifiye edilmiş asfaltta PAWMA Ilık Karışım Asfalt Katkısı kullanıldığında asfaltın işlenebilirliği arttığı için daha rahat ve güvenli sıkıştırma yapma imkanı sağlanır.

4. Ilık Karışım Asfalt (IKA) adından da anlaşılacağı üzere daha düşük sıcaklıklarda üretilebilir.
Asfaltın iki temel bileşenden yani; agrega ve yapıştırıcı olan bitümden oluştuğunu varsayalım. Filler de dâhil olmak üzere, agrega toplam asfalt ağırlığının yaklaşık %95’ini oluşturmaktadır. Ilık karışım asfalt uygulamasında agrega sıcaklığı yaklaşık 30° C düşürülür. Bitüm, normal sıcaklığına yani yaklaşık 150° C’e ısıtılır. Bitümün daha az ısıtılması viskozitesini yükseltir ve akışkanlığını azaltır.
Agrega sıcaklığı düşürüldüğünde, bitümün az ısıtılmış agregayı sarabilmesi için PAWMA Ilık Karışım Asfalt Katkısı kullanılmalıdır.
PAWMA ile plentte asfalt imalatının karıştırma süresinde artış olmaz.
Asfalt karışımını ısıtmak için harcanan enerjinin büyük çoğunluğu agrega için harcanmaktadır. Agrega sıcaklığını düşürerek önemli miktarda enerji tasarrufu sağlanabilir.

Ancak bir taraftan enerji tasarrufu yaparken diğer taraftan katkı için de bedel ödeneceği unutulmamalıdır.
Özellikle ülkemizde enerji maliyetinin çok yüksek olduğunu düşünürsek, ılık karışım asfalt tekniği ile milyonlarca ton asfalt üretiminden önemli bir tasarruf sağlanabilir.

Uygulama:
PAWMA Ilık Karışım Asfalt Katkısı önceden bitüme karıştırarak kullanılır. Kullanım miktarı bitüm ağırlığının %0,2 ila %0,4 arasındadır.

Katkının dozajı; uygulama cinsine, asfaltın modifiyeli olup olmamasına, ortam sıcaklığı ve rüzgar gibi çevresel şartlara göre yerinde kararlaştırılmalıdır. Farklı miktarlarda PAWMA ile birkaç batch üretim yapılarak, dozaj yerinde belirlenmelidir. Her bir uygulama diğerinden farklı olduğu için standart bir dozaj tablosu mevcut olmayıp, dozaj yerel şartlara göre belirlenmelidir.

Zorunlu hallerde 10° C çevre sıcaklığının altında yol yapılması gerektiğinde, klasik yönteme göre agrega sıcaklığı yükseltilirdi. Eğer minimum çevre sıcaklığı gölgede 10° C’nin altındaysa, agrega sıcaklığı ve PAWMA dozajı çevre sıcaklığına göre tayin edilir. Bu durumda 30° C az ısıtma yapmak yerine, agrega sıcaklığını düşürmeden üretim yapılır.

PAWMA tıpkı soyulma önleyici katkılarda olduğu gibi amin bileşikleri ile üretilmiştir. Bitümün yapısını olumlu yönde etkiler ve bitümün kimyasal özelliklerini bozmaz. Asfaltın soyulma mukavemetini ve indirekt çekme mukavemetini arttırır.

Zeolit esaslı veya köpüklenme tekniğiyle çalışan katkılarda olduğu gibi su içermediği için suya karşı hassasiyet söz konusu değildir.

Ilık Karışım Asfalt uygulamasında en önemli konulardan biri silindir operatörlerinin eğitimidir. Silindir operatörlerine bunun farklı bir uygulama olduğu önceden anlatılmalıdır. Silindir operatörleri alışık olduklarından farklı şekilde davranan asfalt ile karşılaşacakları için fazladan vibrasyonlu pas yapabilirler. Planlanan sıkıştırma operasyonunun dışına çıkılmamalıdır.

Avantajları:

  • Bitüm yaşlanması (oksitlenmesi) büyük ölçüde asfalt imalatındaki ısıtmadan dolayı meydana gelmektedir. Düşük sıcaklıkta asfalt üretilmesi bitümün yaşlanmasını azaltıp, ömrünü uzatacaktır.
  • Soğuk ve elverişsiz hava koşullarında bile çalışma imkanı sağlar. Asfalt yol yapım sezonunu uzatır.
  • Serme ile sıkıştırma arasında kalan zamanda asfalt daha iyi işlenebilir halde kalır.
  • Uygulama rahatlığı sunar. Daha verimli sıkıştırma elde edilir.
  • Düşük karışım sıcaklığı dolayısıyla enerji tasarrufu sağlanır. Kaynaklar verimli kullanılır.
  • Çok daha düşük gaz emisyonu, işçi sağlığına ve çevreye verilen olumsuz etkileri azaltır.