Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, İzmit Kent Merkezi Yol, Kavşak ve Kentiçi Devlet Karayolu Geçiş Projeleri kapsamında yapımı süren Sekapark – Otogar Arası Raylı Sistem Projesi tramvay platformu altında ForTex Geogridleri kullanıldı.

Günümüzde hızlı kentleşme, yoğun nüfus artışı, hava kirliliği ve enerji sıkıntısı beraberinde ulaşımı en önemli sorunlardan biri haline getirmiş durumdadır. Bunun sonucu olarak toplu taşıma araçlarının en önde geleni olan raylı ulaşım sistemine geçişi zorunlu hale getirmiştir. Yatırım maliyetleri açısından maliyetleri yüksek olmasına karşın, işletme maliyetleri karayolu taşımacılığına oranla daha düşük olan raylı taşımacılık; daha az kaza riskine mahal verirken, trafik sıkışıklığını da büyük oranda azaltır.
Raylı taşımacılığın vatandaşlarına sağlayacağı tüm bu faydalardan yararlanabilmesi için Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından hayata geçirilen ve Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. tarafından yükleniciliği üstlenilen İzmit Kent Merkezi Yol, Kavşak ve Kentiçi Devlet Karayolu Geçiş Projeleri dahilinde inşa edilen Sekapark – Otogar Arası Raylı Sistem Projesi’nin tramvay platformu altında ForTex Geogridleri kullanıldı.

Karayolu, demiryolu ve havalimanı inşaatlarının altyapılarında yaygın kullanıma sahip geogridler

Karayolu, demiryolu ve havalimanı inşaatlarının altyapılarında yaygın kullanıma sahip geogridler

Geogridler sahip oldukları çekme mukavemeti özelliği sayesinde karayolu, demiryolu ve havalimanı inşaatlarının altyapı çalışmalarında oldukça yaygın bir kullanım alanına sahip olup, temeli esasiyle altyapı dolgularında taşıma kapasitesinin arttırılması, özellikle gevşek ve yumuşak zeminlerin stabilizasyonu, farklı oturmaların üst yapıya olan etkilerinin azaltılmasında çok etkili bir rol almaktadır. Çift yönlü geogridlerin kullanımı ile zemin içerisinde meydana gelen gerilmeler her iki yönde de karşılanabilmektedir. Zemin içerisinde donatı görevi gören ve çekme gerilmelerini karşılayan geogridler, ayırma görevini de üstlenmektedir(balast – alt balast veya alt balast ve taban zemini). Geogrid kullanılan zeminlerde sürşarj yüklerinden oluşan zemin gerilmeleri derinliğe bağlı olarak geogrid kullanılmayan zeminler ile karşılaştırıldığında daha geniş bir alana üniform olarak yayılmakta ve böylelikle ortalama efektif gerilme değerlerinde azalmalar meydana gelmektedir. Demiryollarının altyapı çalışmalarında, agreganın geogridler ile sarılması neticesinde yanal yayılmaların miktarında da önemli bir azalma sağlanmaktadır. Bununla birlikte statik yükler haricinde donatılı zeminler deprem ve trafik yüklerinden kaynaklı dinamik, çevrimsel yüklere de maruz kalmaktadır. Yapılan bilimsel ve akademik çalışmalar, bu yükler karşısında geogrid donatılı kesimlerde oturmaların ciddi bir ölçüde azaldığını göstermektedir. Geogridlerin demiryolu altyapısında kullanımı ile kullanılan balast / agrega tabakası kalınlığı azaltılabilmekte, dolayısıyla da proje maliyetine pozitif bir katkı sağlanmaktadır.

Projeye Dair

Sekapark – Otogar Araı Raylı Sistem Projesi; 7 km uzunluğundaki tramvay raylı sistem ana hattı, toplam 11 adet istasyon ile 30 bin metrekarelik depo sahası, atölye binası ve bağlı hattından oluşan kentiçi raylı toplu taşıma sitemi yapım kontrollüğü, danışmanlık ve yapım işlerini kapsamaktadır. İzmit merkezde yaklaşık dokuz ay süren çalışmaların ardından tramvayın Otogar ile Sekapark arasındaki; Sekapark – Gar – Fevziye Camisi – Yenicuma – Fuar – Valilik – Doğu Kışla – N. Kemal Lisesi – Kaymakamlık – Yahya Kaptan – Otogar güzergahında yol almasına karar verilmiştir. Buna göre otogardan yola çıkacak olan tramvay hattı Hanlı Sokak boyunca ilerledikten sonra Yahya Kaptan’da Salkım Söğüt Caddesi – Sarı Mimoza caddesi – Necip Fazıl Caddesi boyunca devam edecektir. Buradan Gazi Mustafa Kemal Bulvarı’nın orta kısmı boyunca Kaymakamlık – M. Kemal Lisesi – M. Ali Paşa Cami hattına geçilecektir. Doğu Kışla Parkı’nın batısından D-100 Karayolu’na doğru inecek olan tramvay hattı D-100’e paralel olarak Şehit Rafet Karacan Bulvarı’nın kuzey kısmında Valilik Kompleksi’nin arkasında seyrini sürdürecektir. Hafız Binbaşı Caddesi’nden D-100’e doğru kıvrılan hat, Fuar karşısından itibaren E-5’e paralel olarak devam edecek. Yeni Cuma Camisi’nden itibaren Şahabettin Bilgisu Caddesi’ne doğru devam edecek olan tramvay hattı Fevziye Cami’nin altından Merkez Bankası’nın önüne gelecek ve İstasyon Caddesi’nin kuzey kısmından İzmit Tren Garı’nın akabinde Seka Park’a ulaşacaktır.

Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.

Gülermak, inşaat sektöründeki köklü kurumsal geçmişi, güçlü ve deneyimli personeli ile kurulduğu 1958 yılından günümüze, toplu taşıma, raylı sistemler ve endüstriyel projeler konusunda yerel ve uluslararası pazarda önemli rol oynayan inşaat ve taahhüt şirketidir. Yapımını üstlendiği tüm projeleri, planlanan süreden önce tamamlayan Gülermak’ın kentsel ulaşım problemlerine çözüm getirmek amacıyla inşası devam eden; İstanbul’da üç, Ankara, Eskişehir ve Varşova’da da büyük ölçekli birer projesi bulunmaktadır.

Anahtar teslim raylı sistemler konusunda öncü olan Gülermak, bugüne kadar 70 kilometreden fazla yer altı tüneli ve 40’ın üzerinde metro istasyonu inşa etmiştir. Gülermak’ın inşasını yürüttüğü diğer projeler; Kargı Hidroelektrik Santrali, Nuh Çimento Fabrikası, Türkiye Şişe Cam Fabrikaları ve Çumra ile Aksaray Şeker Fabrikalarıdır.

Türkiye’nin en büyük çelik fabrikalarından birinin sahibi olan Gülermak, yılda 36000 ton yapısal ve mekanik çelik üretim kapasitesi ile 35 farklı ülkeye ihracat yaparken yerel pazarda da lider üretici konumunu sürdürmektedir.