Alt yapı problemi olmayan cilalanmış eski asfalt yolları koruma altına almak hem ekonomik hem de emniyetli sürüş için önemli bir bakım yöntemidir. Seal-coat olarak da bilinen bu uygulama ile eski asfalt yolların su ve hava ile temasları kesilmekte yaşlanmaları geciktirilmektedir. Kaybolan kayma direnci yeniden kazandırılarak emniyetli sürüş sağlanabilmektedir. Ayrıca kılcal çatlakların kapatılarak büyümeleri önlenmektedir.
Karayolları Üstyapı Koruma Yönetimi, zamanında uygulanan koruyucu bakımın yolların ömrünü uzattığı ve uzun dönemli maliyetlerden tasarruf edildiğini göstermektedir. Yollarda kısa aralıklarla yapılan düzenli koruyucu bakımın uzun vadede yolun yeniden yapılmasına neden olacak büyük masraflardan tasarruf etme imkanı sağlayacağı bilinmektedir.
Koruyucu yüzey kaplama yapılacak yolun alt yapısının sağlam olması gerekir. İyi bir drenaj sistemine sahip, temel alt temel sorunu olmayan asfalt kaplamalara koruyucu yüzey kaplama uygulanabilir.
Hangi koruyucu yüzey kaplamanın uygulanacağı yolun durumuna, performans beklentisine, trafik durumuna ve bütçeye göre belirlenir.
İstanbul Teknik olarak aşağıdaki koruyucu yüzey kaplama tekniklerini uygulamaktayız;
Fog Seal
Bozulma belirtileri gösteren yol yüzeyine püskürtülen sulandırılmış bitüm emülsiyonu ile yapılır. Karartma tabakası diye de anılır. Polimer modifiye emülsiyonlu uygulamaları hem daha dayanıklı hem de tekere yapışmayan şekillerde uygulanabilir.
Seal Coat- Polimer Modifiye Bitümlü Koruyucu Kaplama
Standart yöntemlerle yapılan bitümlü koruyucu kaplama uygulamalarında aşağıdaki sorunlar ortaya çıkmaktadır;
- Sıcak havada bitümün akması sonucu kusmalar
- Soğuk havada bitümün sertleşmesi sonucu çatlamalar
- Gece gündüz sıcaklık farkından kaynaklanan donma çözünme mekanizması ile taşın bitümden kopmasıBitümlü sıcak karışımlarda da görülen benzer sorunları çözmek için Karayolları Genel Müdürlüğümüz birçok sıcak karışım ve taş mastik asfalt dizaynında polimer modifiye bitüm şartnamesi uygulamaktadır. Bitümlü sıcak karışımlarda kullanılan bitümü modifiye edici katkılar, koruyucu kaplamada kullanıldığında başarılı sonuçlar alınmaktadır.
Polimer modifiye bitümlü koruyucu kaplamaların üstünlükleri;
Bitümün yumuşama noktası arttığı için sıcak havada bitüm akmaz, kusmaz Bitümün elastik yapısı arttığı için soğuk havada bitüm çatlamaz
Bitümün elastik yapısı arttığı için gece gündüz sıcaklık farklarından dolayı oluşan genleşme büzülme direnci artar. Mıcır kaybı azalır Bitümün mıcıra yapışma ve tutunma özelliği arttığı için yolun dayanımı artar
Bitümün yaşlanma direnci artar, ömrü uzar.
Polimer Modifiye Bitümlü Koruyucu Kaplama İki Yöntemle Yapılır
- Hiprene SK Polimeri İle Modifiye Edilen Bitümlü Sıcak Yüzey Kaplama Uygulaması
- Hiprene SK ile önceden veya Terapol ile sonradan Modifiye Edilen Bitüm Emülsiyonlu Yüzey Kaplama UygulamasıHer iki yöntemle yapılan Polimer Modifiye Bitüm’ün Ortak Özellikleri Şunlardır;
- Polimer modifiye bitüm içindeki polimer bitüm ile homojen karışır kesiksiz üç boyutlu ağ yapısı oluşturur
- Depolama stabilitesi Üretilen polimer modifiye bitüm ve polimer modifiye bitüm emülsiyonu haftalarca depolanarak saklanabilir.
- Mıcırı bitüme çok kuvvetli yapıştırır
- Kuvvetli tutunma sağlayarak soyulmayı önler
-Bitümün akışkanlığını dengede tutarak distributör ile homojen püskürtme sağlar.
- Kolay ve hızlı karışma ile üretildiğinden kısa sürede yüksek kapasiteli üretim mümkündür
Uygulama
- Standart sathi kaplama uygulamasından fark- lı değildir
- Eski asfalt yol yüzeyi toz ve yabancı maddelerden süpürülerek temizlenir
- Sıcak PMB 175-180C de, PMBE 80-85C’de 1-2
Kg/m² aralığında tek kat veya çift kat yüzeye distribütör marifetiyle püskürtülür
- Fazla mesafe bırakmadan distribütörü takip eden mıcır serici vasıtası ile tozsuz mıcır serilir
- Sıcak PMB uygulamasında mıcırın kuru olması PMBE uygulamasında mıcırın nemli olması sorun teşkil etmez.
- Hemen ardından lastik tekerli silindiraj uygulanır
– Uygulama esnasında minimum 2 saat boyunca taşıt trafiğine izin verilmez
- Yolun trafiğe açılması durumunda başlangıçta tam kürleşme olana kadar yavaş trafik seyrinin sağlanması önemlidir
DAHA DAYANIKLI VE UZUN ÖMÜRLÜ SATHİ KAPLAMA
Sathi kaplama yol yapımı günümüzde pratik ve ekonomik bir kaplama çeşidi olarak önemini korumaktadır. Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM)sorumluluğu altında 40.000 km civarında sathi kaplama yol bulunmaktadır. KGM 2019 faaliyet raporunda 881 km bitümlü sıcak karışım 9.971 km sathi kaplama yol yapıldığı belirtilmektedir. 2019 yılında Tesisler ve Bakım faaliyetleri için alınan bitüm bedelinin yine ayni kaynakta 1.637.085.000 TL olduğu belirtilmektedir.
Sathi kaplamaların ömrünü uzatmak ve daha dayanıklı sathi kaplama için geliştirdiğimiz çözüm yöntemleri yine Polimer Modifiye Bitümün yıllarca kanıtlanmış performans kanıtlarına dayanmaktadır.
Sıcak bitümle yapılan sathi kaplamaları bekleyen bazı tehditlere göz atalım. Çok kısa bir sezonda yol yapma zorluğu zaman zaman sezon dışına taşmalara yol açmaktadır. Bu da bitümün çabuk soğumasına yol açmaktadır. Dolayısı ile bitüm mıcırı iyice saramamaktadır. Mıcırın tozsuz olma zorluğu dışında nemsiz olma zorluğu sıcak bitümle yapılan sathi kaplama uygulamalarında başarı şansını düşürmektedir.
Bitüm emülsiyonu ile yapılan sathi kaplama uygulamalarında bu faktörlere karşı hassasiyet daha azdır. Daha uzun bir sezonda çalışmak mümkündür. Mıcırın nemsiz ve sıcak olma zorunluğu yoktur. Bitümlü karışımlar soğurken kuvvet kazanırlar. Bitüm emülsiyonu su fazında yüzen bitüm taneciklerinden oluşur. Yola uygulanan emülsiyon kürleşirken su ortamdan uzaklaşır ve kesiksiz bitüm fazı oluşur. Bu proses esnasında kaybolan su ile yükselen bitüm tanecikleri mıcırı daha iyi sararak koruyucu bir film tabakası oluşturur. Bu yüzden bitüm emülsiyonu ile yapılan sathi kaplama uygulamaları sıcak bitüme göre daha başarılı sonuçlar vermektedir. Ayrıca sıcak bitüme göre daha emniyetli, çevreci daha az enerji harcayan bir yöntemdir. Bitüm emülsiyonu mıcıra uygulandığında suyu seven mıcır nedeni ile yüzeyler arası alan bitüm emülsiyonu tarafından kolayca dolar. Bir litre emülsiyonun 5.000 m² lik bir yüzey alanı kapsadığı bilinmektedir. Bitüm emülsiyonu içindeki bitüm tanecikleri birbirlerine yaklaştıkça çökerek mıcırın üzerinde kesiksiz bir bitüm filmi oluşturur ve mıcırı kaplar. Bu kürleşme ve film oluşum hızı emülsiyonun reaktifliğine bağlıdır. Ayrıca mıcırın reaktifliği ve sıcaklık, nem gibi çevresel koşullar da etkendir.
Hızlı kesilen emülsiyonlar sathi kaplama uygulamalarındaki gibi yüzey alanı az olan mıcır ile temas ettiğinde hızlı bir kürleşme ile oluşuma girer.
Uygulama alanlarına göre orta ve yavaş hızda kesilen bitüm emülsiyonları mevcuttur.
Bitüm emülsiyonlarının mıcıra iyi yapışmalarının bir nedeni de proseste elektriksel yüklerin çekim kuvvetleridir. Mıcırlar suyla temas ettiklerinde elektriksel bir yük alırlar. Silika bazlı agregalar negatif, kalker bazlı agregalar pozitif yükle yüklenirler. Pozitif yüklü katyonik emülsiyonların negatif yüklü silika bazlı mıcır ile daha hızlı reaksiyona girmesi bu yüzdendir. Kalker bazlı mıcırlarda bu reaksiyon daha yavaş ilerler.
Gerek sıcak bitümle gerekse bitüm emülsiyonu ile yapılan sathi kaplamada aşağıdaki sorunlarla karşılaşılmaktadır:
- Sıcak havada bitümün akması sonucu kusmalar
- Soğuk havada bitümün sertleşmesi sonucu çatlamalar
- Gece gündüz sıcaklık farkından kaynaklanan donma çözünme mekanizması ile taşın bitümden kopmasıPolimer Modifiye Bitümlü Sathi Kaplama İki Yöntemle Yapılır
- Hiprene SK Polimeri İle Modifiye Edilen Bitümlü Sıcak Yüzey Kaplama Uygulaması
- Hiprene SK ile önceden veya Terapol ile sonradan Modifiye Edilen Bitüm Emülsiyonlu Yüzey Kaplama UygulamasıHer iki yöntemle yapılan Polimer Modifiye Bitüm’ün Ortak Özellikleri Şunlardır;
-Polimer modifiye bitüm içindeki polimer bitüm ile homojen karışır. Kesiksiz üç boyutlu ağ yapısı oluşturur
-Depolama stabilitesi iyidir. Üretilen polimer modifiye bitüm ve polimer modifiye bitüm emülsiyonu haftalarca depolanarak saklanabilir.
-Mıcırı bitüme çok kuvvetli yapıştırır
-Kuvvetli tutunma sağlayarak soyulmayı önler
-Bitümün akışkanlığını dengede tutarak distributör ile homojen püskürtme sağlar.
-Kolay ve hızlı karışma ile üretildiğinden kısa sürede yüksek kapasiteli üretim mümkündür.
Uygulama
- Standart sathi kaplama uygulamasından farklı değildir
- Eski asfalt yol yüzeyi toz ve yabancı maddeler- den süpürülerek temizlenir
- Sıcak PMB 175-180C de, PMBE 80-85C’de 1-2
Kg/m² aralığında tek kat veya çift kat yüzeye distribütör marifetiyle püskürtülür
- Fazla mesafe bırakmadan distribütörü takip eden mıcır serici vasıtası ile tozsuz mıcır serilir
- Sıcak PMB uygulamasında mıcırın kuru olması PMBE uygulamasında mıcırın nemli olması sorun teşkil etmez.
- Hemen ardından lastik tekerli silindiraj uygulanır
- Uygulama esnasında minimum 2 saat boyunca taşıt trafiğine izin verilmez
- Yolun trafiğe açılması durumunda başlangıçta tam kürleşme olana kadar yavaş trafik seyrinin sağlanması önemlidir.
İstanbul Teknik Asfalt Olarak hem sıcak PMB ile hem de PMBE ile koruyucu yol kaplama uygulamalarına devam ediyoruz.
Ayrıca PMBE ile yaptığımız ve -28 C ye dayanan sathi kaplama yolumuz bizlere yeni uygulamalar için umut vermektedir.
- Gece gündüz sıcaklık farkından kaynaklanan donma çözünme mekanizması ile taşın bitümden kopmasıBitümlü sıcak karışımlarda da görülen benzer sorunları çözmek için Karayolları Genel Müdürlüğümüz birçok sıcak karışım ve taş mastik asfalt dizaynında polimer modifiye bitüm şartnamesi uygulamaktadır. Bitümlü sıcak karışımlarda kullanılan bitümü modifiye edici katkılar, koruyucu kaplamada kullanıldığında başarılı sonuçlar alınmaktadır.