Haber Teknik

İstanbul Teknik Ürünleri ve Çözümleri ile Azerbaycan Alt Yapı Projelerinde.

Geoseal PVC geomembran ve GeoTeknik PP geotekstil markaları ile Türkiye’de tünel yalıtımlarında lider konumda bulunan İstanbul Teknik İnşaat bu başarısını Azerbaycan’da sürdürmektedir

Boğaçhan Bozkurt
Azerbaycan Ülke Müdürü

Ahmadbeyli Fuzuli Şuşa Otoyol Projesi Tünel Yalıtım İşleri
Dağlık Karabağ’ın kalbinde bulunan ve Azerbaycan’ın Kültür Başkenti olan Şuşa, tüm Azerbaycan nezdinde yüksek öneme sahip bir şehirdir. Bu kadim şehir 81,6 km’lik otoyol ile Ahmadbeyli şehrine bağlanacaktır. Bu proje iki kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım olan Ahmadbeyli – Fuzuli hattı düz bir coğrafyaya sahipken, Fuzuli – Şuşa kısmı ise tam tersi dağlık ve yamaçlı bir coğrafyaya sahiptir.

İstanbul Teknik İnşaat ve Cengiz İnşaat yıllardan beri süre gelen iş birliklerine bir yenisini ekleyerek Ahmadbeyli – Fuzuli-Şuşa otomobil yolunda bulunan hepsi ikişer tüp olan ve toplamda 4 km’ye varan üç tünelin su yalıtım işlerine Kasım 2021’de başlamıştır. Tünel temelini atmak üzere Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev temel atma törenine katılmış ve proje hız kesmeden devam etmiştir.

İstanbul Teknik İnşaat’ın GeoSeal PVC geomembran ve GeoTeknik PP geotekstil ürünleri talep edilen yüksek kalite standartlarını sağlamış ve gerekli tüm onayları almıştır. Yüksek kalitede ürün tedariğine ek olarak İstanbul Teknik İnşaat Azerbaycan şubesi üzerinden hızlı ve nitelikli şekilde tünel yalıtım imalat işlerine başlamış ve Mayıs 2022 sonu itibari ile tüm tünellerin yalıtım işlerini tamamlamıştır.

Toğanalı Kelbecer İstisu Otoyol Projesi Tünel Yalıtım İşleri
Kuzey Dağlık Karabağ’da bulunan iki önemli şehir olan Kelbecer’i ve İstisu’yu Azerbaycan’ın en büyük ikinci şehiri olan Gence’ye bağlayacak olan TOĞANALI – KELBECER – İSTİSU otoyol projesidir. Bu projenin en büyük zorluğu hiç şüphesiz 10 km genişliğe, 70 km uzunluğa ve 3.724 m rakıma sahip Muravdağ sıra dağlarının aşılması olacaktır. Bu kapsamda çift tüp olacak şekilde 11’er km’lik iki tünelin açılmasına başlanmıştır. Türkiye’de Zigana ve Ovit Dağı gibi zorlu projelerin altından başarı ile kalkan İstanbul Teknik İnşaat bu zorlu projede de tünel yalıtım malzeme tedarikini ve işçiliğini üstlenmiştir. İnşaatı tamamlanınca sadece Azerbaycan’ın değil tüm bölgenin en uzun karayolu tüneli olacak bu tünellere ek toplam uzunluğu 4 km’yi aşan bağlantı tünellerinde yalıtım işleri İstanbul Teknik İnşaat tarafından yapılacaktır.

Azerbaycan Duvar İşleri
İsminden de anlaşılacağı üzere Dağlık Karabağ engebeli ve yüksek yamaçların olduğu dağlık bir araziye sahiptir. Bu nedenle bu bölgede inşaatı yapılan projelerin belirli kesimlerinde istinat yapılarına ihtiyaç duyulmaktadır. Maliyet, uygulanabilirlik, hız ve güvenilirlik göz önüne alındığında “Güçlendirilmiş Toprak Duvarlar” bu proje için en ideal çözümü oluşturuken Dağlık Karabağ projelerinin, referansları ve profesyonel kadrosu ile Türkiye’nin bu alanda lider firması İstanbul Teknik İnşaat ise müteahhitlerin tercihi oldu.

Ahmadbeyli Fuzuli Şuşa Otoyol Projesi
81,6 km’lik bu projede İstanbul Teknik İnşaat, Kolin İnşaat Turizm San. ve Tic. A.Ş Azerbaycan şubesinin alt yüklenicisi olarak Dağlık Karabağ’da ilk “Güçlendirilmiş Toprak Duvar” projesinin tasarım, ürün tedariki ve imalatını gerçekleştirmiştir. Bu projede GeoArme RetainBlock sistemi kullanılmıştır. GeoArme RetainBlock sisteminde duvarlar 90 derecelik dik açı ile imal edilir ve ön yüzeyde kır modular beton bloklar kullanılır. Bu gibi sistemler genellikle eğimli tasarıma olanak vermeyen bölgelerde tercih edilmektedir. Dik olmasına ek olarak imalat sonrasında estetik bir istinat yapısıda ortaya çıkmaktadır.

Ahmadbeyli – Horadiz – Mihçivan – Ağbend Otoyol Projesi
Dağlık Karabağ bölgesinde bulunan bir diğer önemli otoyol yatırımı ise 123,8 km’lik Ahmadbeyli – Horadiz – Mihçivan – Ağbend Otoyol Projesidir. Bu proje yapımına takip eden yıllarda başlayacak olan Zengezur Koridoruna (Nahçıvan Koridoru) bağlantı otoyoludur. Zengezur Koridoru hem Türkiye hem de başta Azerbaycan olmak üzere tüm Orta Asya ülkeleri için kilit öneme sahiptir. Zengezur koridorunun tamamlanması sonrasında Azerbaycan ana karası doğrudan Nahçivan ve Nahçivan üzerinden Türkiye ile bağlanacak ve böylece bölge için yeni ticaret yolunun açılması sağlanacaktır.

İstanbul Teknik İnşaat olarak Kalyon RSY İnşaat Adi Ortaklığı Tİcari İşletmesi’nin alt yükleniciliğini yaparak bu mühim projede “Güçlendirilmiş Toprak Duvar” ların imalatına devam etmektedir. Proje kapsamında 7 adet istinat duvarı mevcuttur.

Toplamda 30.000 m2 duvar ön yüzeyi bulunan duvarların inşaatına Aralık 2021’de başlanmış olup tüm duvarların imalatı 2022 yılı içerisinde tamamlanacaktır.

    

Bu proje kapsamında İstanbul Teknik İnşaat olarak iki farklı GeoArme imalat teknolojisi kullanmaktayız.

GeoArme RetainBlock uygulamasına ilgili projenin km+7’sinde bulunan istinat duvarını örnek verebiliriz. Tabanda bulunan doğalgaz hattı nedeni ile yer kısıtlaması bulunan bölgede GeoArme RetainBlock çözümü tercih edilmiştir. İmalatına Ocak 2022’de başlanılan 4.800 m2 ön yüzeye sahip duvarın imalatı üç ay içerisinde tamamlanmıştır.

Km+7 Duvarı

Proje kapsamında GeoArme WrapGrid çözümü ile toplamda 5 adet duvarın imalatı planlanmıştır. Projenin 5. kilometresinde iki adet istinat duvarının imalatı Geoarme WrapGrid teknolojisi kullanılarak bitirilmiştir.

Buna ek olarak projenin 19. kilometresinde yer alan 7100 m2’lik ön yüzeye sahip kavşak-2 istinat duvarının imalatı devam etmektedir.

Km+19 Kavşak-2 Duvarı