Ülkemizde yol yapım çeşitleri arasında açık ara en çok kullanılan uygulama, sathi kaplama uygulamasıdır. Hem çok hızlı şekilde yapılması ve maliyetleri düşününce bitümlü sıcak karışıma göre oldukça düşük kalması, sathi kaplama uygulamasını belirli kapasitedeki yollar için kaçınılmaz kılıyor.
Çağlar Zikguş
Ürün Teknik
UzmanYardımcısı
Sathi kaplama uygulaması geleneksel olarak sıcak bitüm ile uygulanır. Sıcak bitüm ile uygulanan sathi kaplama bazen de gerekli yapışmayı sağlayamadığından bazense iklim koşullarından dolayı agrega kayıplarına yol açar. Aynı zamanda gelişen petrol endüstrisi, petrolü artık eskisine göre daha iyi damıtabildiğinden bitüm kalitesi eskisinden daha kalitesiz hale gelmiştir. Daha kalitesiz bitüm ile yapılan yollar eskisinden daha dayanıksız olduğundan yine agrega kayıplarıyla karşılaşmamıza yol açar. Aynı zamanda sathi kaplamada kullanılan sıcak bitüm fiziksel özellikleri açısından gerekli yüzey gerilimini sağlayamadığından agregayı istendiği gibi saramamaktadır. Bitümün yüzey geriliminin azaltılması için bitüm seyreltilmelidir. Bu seyreltme bir çözücü yardımıyla olmalıdır. Fakat bilindiği gibi bitüm ile su kendiliğinden karışmamaktadır. Ancak emülgatör yardımıyla bitüm ve su homojen olarak karışabilmektedir. Emülgatör kullanılarak üretilen bu karışıma bitüm emülsiyonu adı verilir.
Emülsiyon üretimi bu iş için özel olarak geliştirilmiş emülsiyon plentlerinde yapılır.
Sathi kaplama uygulamalarında emülsiyon kullanıldığında yüzey gerilimi düşük bir bağlayıcı kullanıldığı için emülsiyon agregayı kolayca sarmaktadır. Aynı zamanda emülsiyon agregaya daha iyi tutunduğundan asfalt kaplamasının düşük sıcak performansı oldukça yükselir. Emülsiyon kullanılarak yapılan yolların ömürleri sıcak bitüm kullanılarak yapılan yollara göre oldukça fazladır. Karayollarımızın büyük bir kısmını kapladığımız ve kaynağımızın büyük bir kısmını ayırdığımız sathi kaplama uygulamasını iyileştirmek için emülsiyon kullanımı yaygınlaştırılmalıdır.